Biztosan sokakhoz eljutott már a hír, hogy a 2022 június 1-jével megszűnik az ingyenes Google Essentials. De mégis kit érint ez pontosan, és mire lehet számítani ezután? Hogyan lendüljenek át a helyzeten azok a vállalkozások, akik a Google Workspace Essentials -t eddig ingyenesen használták?
Mai cikkünkben az ingyenes Google Essentials megszűnése kapcsán felmerülő kérdésekre adunk választ.
Tartalom
Mi az a Google Essentials, kit érint az ingyenes verzió megszűnése?
Röviden összefoglalva az Essentials a Google Workspace egy ingyenesen használható, kicsit kevesebbet tudó verziója.
Fontos tudnivaló, hogy akik még az elsők között, 2012 decemberéig csatlakoztak, azok bónuszként saját domainnel használható e-mail címet is kaptak a Google Essentials ingyenes szolgáltatásának keretein belül. Ez most viszont megszűnik, tehát aki eddig ezt használta, annak el kell gondolkodnia rajta, hogy merre tovább, mire váltson, milyen platformot, milyen eszközöket használjon 2022 május 1. után.
Mielőtt választ adnánk arra a kérdésre, hogy hogyan tovább kanyarodjunk vissza egy kicsit a Google Essentials-hoz, nézzük meg, hogy miért is van az most némileg bajban, aki eddig ezt használta.
Valójában nem most van bajban, hanem korábban volt rendkívül szemfüles, mert bátran mondhatjuk, hogy ez a 2012 végéig csatlakozó kisebb vállalkozások számára egy igazán jó alternatívát jelentett. 🙂
Gyakorlatilag azt történt, hogy aki időben észbe kapott, és az emlegetett dátumig kihasználta a lehetőséget, az az elmúlt 10 évben ingyenesen használhatta az alapszintű céges Gmail szolgáltatást. Így 50 fiókot tudott egy cégen belül ingyenesen fenntartani. Ez elég soknak számít. Az ingyenes Google Essentials-hoz, ugyanúgy, mint a privát Gmail-hez fiókonként 15 GB tárhely is társult.
Merre tovább, milyen megoldások vannak, mit érdemes választania a cégeknek?
Most pedig nézzük meg, hogy milyen opciók vannak a váltásra, és ezek közül melyiknek mik az előnyei és a hátrányai.
1.Váltás a Gmail-t nem tartalmazó Google Workspace Essentials csomagra
A Google Essentials továbbra is ingyenes marad, de átalakul, ahogy a cím is mutatja május 1-től nem fogja tartalmazni a Gmail-t, azaz nem lesz hozzá levelezőszolgáltatás. Szükség lesz tehát melllé egy saját levelezőszerverre vagy egy külsős platformra. Ez egyértelműen egy nagy hátrány.
Ezzel a verzióval gyakorlatilag adott lesz 15 GB-nyi Drive tárhely, illetve az olyan Google alkalmazások, mint a Google Docs, a Google Sheets, a Google Meet és a Chat is használhatóak lesznek majd vele.
Véleményünk szerint ez nem egy jó konstrukció. Azzal, hogy nincs benne Gmail megszűnik például az a rendkívül hasznos funkció, hogy belinkelünk a levelekbe Drive-os dokumentumokat. Pont azt veszti el a csomag, amitől kiemelkedően jó volt. A céges levelező nélkül, ez inkább csak egy tárhely, amik a alkalmazásoknak köszönhetően okos megoldásokat kínál.
2.Váltás Google Workspace-re
Most az általunk legjobb megoldásnak vélt Workspace-t vesszük górcső alá.
Ez 4 csomagot kínál, amik a következők:
Business Starter
felhasználónként havonta
4,68 €
- -Gmail üzleti levelezés
- -Videohívások 100 résztvevővel
- -Drive 30 GB felhőtárhely/fő
-Széf-Adatmegőrzés-Védelem adatszivárgás ellen
Mit tartalmaz?
Business Standard
felhasználónként havonta
9,36 €
- -Gmail üzleti levelezés
- -Videohívások 150 résztvevővel+felvételkészítés
- -Drive 2TB felhőtárhely/fő
-Széf-Adatmegőrzés-Védelem adatszivárgás ellen
Mit tartalmaz?
Business Plus
felhasználónként havonta
15,60 €
- -Gmail üzleti levelezés
- -Videohívások 250 résztvevővel+felvételkészítés, részvétel nyomon követése
- -Drive 5TB felhőtárhely/fő
- -Széf-Adatmegőrzés
- -Védelem adatszivárgás ellen
Mit tartalmaz?
és az Enterprise-t, ami egy teljesen egyéni, személyre szabott megoldás. Ez a Google honlapján sincs beárazva, hiszen minden esetben egyedi az árszabás.
(A kedvezményes árak csak az új ügyfelek részére érvényesek. Ez az ár az első 20 felhasználóig és az első 12 hónapig érvényes. Ezután a szokásos díjakat szükséges fizetni.)
A Workspace csomagok kiváló megoldást biztosítanak az üzleti levelezésre, a dokumentumkezelésre, a megbeszélésekre és az egyéb céges folyamatok lebonyolítására.
Szerintünk, aki korábban az ingyenes Essentials verziót használta, annak itt az idő, hogy a Workspace valamely fizetős csomagjára váltson.
Ha ezt fontolóra vetted, de nem tudod, hogy melyik csomagot válaszd, vagy már tudod, de nem tudod, hogyan kezdj neki a dolognak, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és mi, mint hivatalos viszonteladók segítünk a Google Workspace beállításában és üzemeltetésében.
Meg kell említeni, bármennyire is magunk ellen beszélünk most, hogy a Google előállt egy olyan konstrukcióval, hogy aki nem viszonteladón keresztül fizet elő (bármelyik Workspace csomagra), azaz a saját bankkártyaadatait adja meg, annak most pár hónap ingyenes, majd ezek után 1 évig 50%-os kezdvezményt biztosít.
Tipp: A kedvezményes időszak során érdemes a nagyobb csomagokat választani, és megnézni, hogy ezek mit tudnak. Fontos, hogy ha úgy érzed, hogy a Business Plus például túl nagy falat céged számára, akkor bármikor vissza tudsz váltani egy kisebb csomagra.
3.Váltás Microsoft 365-re
Ott van az a lehetőség is, hogy elhagyjuk a Google-t és a Microsoft 365-re váltunk.
A Workspace és a 365 sokban hasonlít, ez a csomagok felépítésén és árazásán is meglátszik.
A Microsoft 365 Vállalati alapverzió ára felhasználónként, havonta 5,10 €.
A Microsoft 365 nagy előnye, hogy ad legális Office-t.
Alapvetően egy jó megoldásról van szó. Mi azonban sokszor azt tapasztaljuk, hogy aki korábban a Google-féle verziót használta, majd váltott a Microsoft-ra, az a végén visszatért az eredeti állapothoz, és egy Google nyújtotta megoldást választott.
Ha már a Microsoft 365-ről van szó, akkor meg kell említeni, hogy nagy gondot jelent, hogy sok cég, köztük a nagyok is tört verziót használnak belőle. A nagyobb cégeknél akik így használják a 365-öt a Teams nem mindig, vagy egyáltalán nem működik jól, megbízhatóan. Ez egy olyan jelentős probléma, amit a Microsoft 365 licensz megvásárlásával viszont könnyedén el lehet hárítani.
+1. lehetőség: Saját levelezőszerver létrehozása
Akik drágának tartják, hogy Google Workspace-re váltsanak, azoknak eszébe juthat a saját levelezőszerver létrehozása, mondván, hogy ez olcsóbb.
Tudni kell azonban, hogy egy ilyen levelezőszerver létrehozása iszonyú nagy munka. Be kell szerezni egy szervert, kell adatmentést készíteni, ki kell fizetni a rendszergazda díját, és így tovább. A dolog vége pedig mindig az lesz, hogy olcsóbbra nem, viszont felhasználói élményben sokkal rosszabbra jön ki ez a megoldás.