
A világ egyik legegyszerűbb elvárásának és feladatának tűnik, hogy adott eszközök levelet tudjanak küldeni a külvilág felé. Ez azonban sok esetben bonyolultabb feladat. Aggodalomra viszont nincs ok, mert mi most mutatunk erre egy egyszerű lehetőséget! Ez pedig nem más, mint az SMTP-relay. Ebben a cikkben felvázoljuk, hogyan használhatjuk ezt irodai eszközeink levelezésére és azt is, hogy miért van szükség ezeknek a levelezésének a körültekintő kialakítására.
Tartalom
Mit jelent az SMTP-relay?
Az SMTP a „Simple Mail Transfer Protocol” rövidítése. Ez egy világszerte használt szabványos protokoll az e-mailek küldésére.
A SMTP-relay kifejezésből a „relay” szó „továbbítást” vagy „közvetítést” jelent — vagyis a rendszer köztes pontként adja tovább az üzenetet a végső cél felé.
Nevezhetnénk akár az internet postásának is, hiszen az SMTP felel az e-mailek egyik szerverről a másikra való küldéséért.
Miért van szükség SMTP-relay-re?
Az e-mailek útja nem egy egyenes vonal, nem úgy néz ki, hogy az email kiküldő fiókjából egy levél egyenesen a címzett fiókjába jut. A kiindulási és a végpont között vannak köztes pontok, lépések. Ahogyan fentebb is utaltunk erre itt jön be a képbe a „relay”.
Az SMTP-relayek, azaz SMTP-kiszolgálók gondoskodnak arról, hogy az elektronikus levelek a protokollnak megfelelően eljussanak a címzetthez.
Milyen kapcsolat van az SMTP-relay és az irodai eszközök között?
A legtöbb cégnek van például szkennere. Tegyük fel azt az egyébként nagyon gyakori esetet, hogy a beszkennelt dokumentumot egy e-mail címre szeretnénk eljuttatni, pl. mert az adott kolléga távol van az irodától.
Itt kezd izgalmasabbá válni a dolog! Sokszor ez problémás, mert egyáltalán nem egyszerű levelet kiküldeni egy-egy ilyen eszközzel. Például a nyomtatóknak meg kell adni egy SMTP-szervert, egy SMTP-beállítást, amin keresztül a levelet el tudja küldeni az adott címre.
Elég korlátozottak erre a lehetőségek, és sokszor kerülnek a kiküldött levelek a spamek közé. Ez az alapfelvetés, ezt a problémát akarjuk megoldani. A titok nyitja pedig az, hogy be kell vetni a saját levelezőszolgáltatónk SMTP-relay szolgáltatását. A továbbiakban kifejtjük, hogy mégis hogyan csináljuk ezt!
Milyen lehetőségek vannak levelező szolgáltatónk SMTP-relay szolgáltatásának használatára?
Ennek a módja alapvetően attól függ, hogy az internet-előfizetésünk rendelkezik-e fix IP-címmel vagy sem.
Fix IP-cím esetén
Ebben az esetben elegendő lehet csak az adott IP-címet engedélyezni.
Innentől kezdve erről az IP-címről bármilyen engedélyezett domainhez tartozó címről ki tudunk küldeni levelet. Akár nem létező címről is, ilyen lehetne mondjuk nálunk a noreply@x-com.hu.
Ha nincs fix IP-cím
Ha nincs fix IP-címe előfizetésünknek, akkor egy picit bonyolultabb a folyamat. Ilyenkor a megfelelő autentikálási formák beállításával és eszközjelszavak használatával tudunk levelet küldeni. Az eszköz jelszavak ún. speciális jelszavak, amiket beállított kétlépcsős azonosítás esetén lehet egy adott e-mail fiókhoz regisztrálni. Ebben az esetben nem kell kiadni az e-mail fiók jelszavát, hanem adott eszköznek szóló egyedi jelszót lehet generálni. Tehát pl. ha van a cégnek 20 db szkennere beállított eszköz jelszóval, akkor az egyik eszköz cseréje esetén elegendő az aktuális eszköz jelszavát megszüntetni a fiókon belül, a maradék 19 eszköznek nem kell jelszót cserélni.
Fontos tudni, hogy a fent leírtak ebben a formában a Google Workspace esetében érvényesek! Microsoft 365 esetében connector néven fut a szolgáltatás. Más – hagyományos – levelező szerverek esetén hasonló, de általában az egyszerű e-mail cím + jelszó párossal való authentikálással lehet ezeket beállítani.
Ha cikkünk elolvasása után maradt kérdésed, cégedben továbbra is problémásan működnek a nyomtatókhoz, szkennerekhez kötődően a levelezések, emiatt a kollégák nem tudják a dokumentumokat hatékonyan elküldeni, megkapni, feldolgozni, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ezt ennek az űrlapnak a kitöltésével lehet megtenni: