Ebben a cikkben azt mutatjuk be, hogy mi is pontosan a domain. Ugyanis ez nem csak a weboldalunk címe, ennél sokkal többről van szó! Amiket ebben a tartalomban részletezünk azok hasznos tudást adnak, így jó szívvel ajánljuk minden cégtulajdonosnak elolvasni a cikket, mert az itt leírt információk tudatában sok problémát előzhetnek meg vállalkozásukban.
Kezdjünk is bele!
Tartalom
Mi a domain jelentése?
Erre csak összetett válasz adható, de igyekszünk egyszerűen megfogalmazni mindezt.
Először is a domainnév tulajdonképpen az IP-cím szöveges megfelelője. Fontos, hogy egyedi kell, hogy legyen, nem létezhet két egyforma domain, olyat kell választani, ami még nem foglalt.
A domain arra egy eszköz, hogy kifejezze, ahogy saját magunk vagy a cégünk meg akar jelenni a világ felé. Fontos viszont, hogy domain nem csak ez, nem csak egy név, ami a brandhez igazodik. A domain meghatározza a levelezésünket és a cég egész informatikai működését is! Ezekre később visszatérünk.
Hogyan épül fel egy domain?
A domainnak három része van. Ebbe jobban most nem fogunk belemenni, de nézzük meg nagyon röviden, hogy mi értendő ez alatt.
Létezik third-level, second-level és top-level domain. Ahogyan a lenti képen is látjuk az egyes „szintek” mindig pontokkal vannak elválasztva a domain felépítésén belül.
Ennél itt nem is mennénk tovább, mert arra a tudásra, hogy ez miért így néz ki egy átlag felhasználónak nincs semmi szüksége. Azt viszont nagyon fontos tudni, hogy miért kell érteni a domain jelentését!
Mi még a domain?
A domainnal vettünk egy nevet, ez eddig egyértelmű. Emellé viszont egy címjegyzéket is kaptunk. Ez tartalmazza, hogy hol található meg a weboldalunk, hol van a levelezőszerverünk, a titkosításnál milyen bejegyzéseket kell megadni.
Ez gyakorlatilag egy irányítószám gyűjtemény. Ebben benne vannak a levelezést meghatározó MX rekordok, a főbb címeket (például weboldal) tároló A-rekordok, és a biztonságot meghatározó SPF, DKIM és DMARC rekordok.
Miért kell vigyázni a domainre?
Ki kell emelni, hogy a domainre, mint a szemünk fényére, úgy kell vigyázni, úgy kell óvni. De miért is?
Röviden azért, mert ha elveszítjük a domaint, akkor gyakorlatilag az egész cég elérhetetlenné válik: a honlap, a levelezés…és talán tovább nem is kell részletezni! Ezek nélkül a 21.században fél napig sem húzza egy vállalkozás.
Egy példa/eset arra, amikor domainhez kötődő gondok akadtak
Egy vállalkozás összes jelszava egy Google táblázatban volt eltárolva. Ez a táblázat nyilvánosan, mindenki számára elérhető volt. Ez vissza lett véve, és egy emberhez lett kötve, egy rendszergazdai fiókhoz. Ennek a fióknak viszont elveszítették el a jelszavát (ami ebben a a táblázatban volt).
És itt jön a feketeleves, a táblázatot ugyanis csak akkor tudta volna visszaszerezni az adott cég, ha a domain tárhelyére belépett volna. Az ehhez szükséges adatokat viszont szintén ez a táblázat tartalmazta.
Arról, hogy hogyan lehet egy céges Google fiókot visszaállítani ebben a cikkünkben lehet olvasni:
Nekünk az a tapasztalatunk, hogy sokszor egy cégben senki nem tudja, hogy hol van a domain tárhelye, mik az ehhez kötődő adatok. Ez pedig egy nagyon nagy probléma. Ebben fent részletezett esetben ez azt eredményezte, hogy a cég elvesztette az összes jelszavát, és ennek a következményeképpen nem tudta használni például a számlázó programját, a cégmenedzsment szoftverét, nem tudott belépni a saját weboldalára és így tovább…
Hogyan vigyázzunk a domainre?
Semmiképpen NE járjon le
A domain alapvetően egy olcsó dolog, de annál nagyobb értéke van.
Egy adott domain lefoglalásáért fizetni kell. Nagyon oda kell figyelni, hogy mikor jár le a már megvásárolt időszak, és MINDENKÉPPEN MEG KELL ÚJÍTANI a domain foglalását. Ha megvárjuk amíg lejár az adott esetben beláthatatlan következményekkel járhat, cégünk teljes összeomlásához is vezethet! EZT TEHÁT NE VÁRJUK MEG!
Ha mégis hagytuk lejárni
Ebben az esetben se weboldala, se levelezése nincs a cégünknek! Tudunk tenni valamit ?
A .hu végződésű magyar domainek esetében igen, ugyanis a domaint a lejárat után 90 napig még meg lehet újítani!
Ha tehát hagytuk lejárni a domainünket, akkor ebbe a 90 napba mindenképpen férjünk bele, gyorsan lépjünk a tettek mezejére és szerezzük vissza a domaint!
A .com végződésű domainek esetén nincs türelmi határidő! Ha egy domain lejárt, akkor szabad préda, nem fogjuk tudni mi visszafoglalni még 90 napig, bárki lecsaphat rá!
Tudni kell, hogy rengeteg robot rá van állítva erre, tehát ha egy .com végződésű domain lejár az biztosan fel fog tűnni, és újra foglalható lesz mások számára is.
A domain visszaszerzése
Van rá lehetőség, van jogi procedúra erre, van mód a visszaszerzésre, de fontos kérdés, hogy mennyit tud/akar valaki erre rászánni.
Akár egy több millió forintos tétel is lehet ez, ennyit is elkérhetnek azért, hogy vissza tudjuk szerezni a domainünket, aminek a megújítása ehhez képest egy filléres tétel lett volna!
És végül, de abszolút nem utolsó sorban: NE veszítsünk el semmit az „irányítószám gyűjteményből” és TUDJUK, hogy hol vásároltuk a domaint
A végére hagytuk, de ezek is nagyon fontosak!
Nem csak arra kell figyelni, hogy a domain ne járjon le. A fentebb emlegetett a domainnel együtt kapott „irányítószám gyűjteményt” is őrizgetni, félteni kell. Ha az ebben lévők elvesznek az is nagy gondokat okozhat: például ezek nélkül nem tudjuk igazolni azt, hogy a mi tulajdonunk valami, mert nem tudunk belépni a domain tárhelyére…
Például egy Google Workspace fiókot úgy lehetne visszaszerezni, ha a domaintulajdont bebizonyítanánk, de az ehhez szükséges dolgok a Google-ban vannak eltárolva. Ezt hívjuk a 22-es csapdájának!
Annak is nagy jelentősége van, hogy tudjuk, hogy hol vásároltuk a domaint. Ez egy plusz kapaszkodót ad arra az esetre, ha bármi történik, ugyanis ez lehet egy kiindulópont, egy segítség, hogy hova forduljunk, mit, kit keressünk!
Ha Google Workspace vagy Microsoft 365 bevezetéssel kapcsolatban érdeklődne vagy általános rendszergazdai tanácsadásra van szüksége vegye fel velünk a kapcsolatot, töltse ki a következő űrlapot: