Mit jelent az, hogy szerver? Mi számít szervernek, milyen típusok léteznek belőle? Miért van minden cégnek szüksége szerverre? Milyen tényezőkre kell figyelni a céges szerver kialakítása során? Miért fontos, hogy az igényeknek megfelelő legyen?
Mai írásunkban ezekről lesz szó. Kezdjük is el!
Tartalom
Mi a szerver?
Minden, ami kiszolgál valamilyen igényt szervernek tekinthető, így a szervereket nevezhetjük kiszolgálóknak is.
A szerver tulajdonképpen egy kiszolgáló.
Mi tekinthető szervernek? Milyen típusai vannak?
Szerver sok minden lehet. Az informatikában a nagy, erős gépeket hívják szervereknek, de valójában nem csak egy ilyen paraméterekkel rendelkező eszköz tekinthető szervernek.
Egy szerver fizikai felépítését az igényekhez lehet igazítani, és kiemelkedően fontos, hogy ez így legyen.
Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Mi lehet még szerver az erős gépeken kívül?
Tegyük fel, hogy az otthoni számítógépünkről csinálunk egy fájlmegosztást. Ebben az esetben tulajdonképpen a számítógépünk is szervernek tekinthető. Ha ez történik akkor file szerverről beszélhetünk
A file szerverről részletesebben ebben az írásban olvashatunk:
Ezen a file szervert bemutató példán keresztül is láthatjuk, hogy egészen eltérő dolgokra is rá lehet mondani, hogy ezek mind szerverek.
Ebből következik, hogy függően attól, hogy mi egy szerver célja eltérőek lesznek a paraméterei is.
Beszélhetünk például levelező szerverről, adatbázis szerverről, file szerverről stb.
Miért van minden cégnek szüksége szerverre?
A szerverek fontos feladatokat látnak el. Tulajdonképpen ezek szolgáltatják az erőforrásokat a céges informatikai folyamatok számára, azaz nélkülözhetetlenek a vállalkozások életében.
A szerverháttér kialakítása egy komplex művelet, amit a rendszergazdák látnak el.
Kiemelkedő hangsúllyal bír, hogy ennek a procedúrának a során jól meg legyenek határozva az igények, és ezeknek megfelelő megoldások szülessenek, azaz ne csak legyen szerverháttér, de jó is legyen!
Mire kell figyelni a szerverháttér kialakítása során? Miért fontos, hogy ez jó legyen?
Milyen az a jó szerverháttér? Milyen tényezőkre kell különös figyelmet fordítani a kialakítása során?
1. A jó szerver igazodik a cég igényeihez
A jó szerver először is igazodik az adott cég igényeihez, ez a kiindulópont.
Emellett a jó szervernek vannak alapkövetelményei is.
Ilyen alapkövetelmény:
- a megbízhatóság,
- a gazdaságos üzemeltethetőség,
- a fenntarthatóság
Egy szerver esetében fontos, hogy az ne legyen se alul, se túltervezve. Ha alul van tervezve, akkor lassú lesz és nem fogja tudni ellátni az adott cég igényeit. Ellenkező esetben, ha felül van tervezve, akkor nem fogja megérni, mert egyrészt drága lesz, másfelől a kapacitásai se lesznek kihasználva.
2. A jó szerver könnyen elérhető és stabil adatkapcsolattal rendelkezik
Egy szerver minél könnyebben elérhető, annál jobb! Ez egy általános érvényű szabály. Emellett fontos, hogy biztonságos hozzáférést tudjon biztosítani.
Egy szerver annál jobb, minél egyszerűbb és biztonságos hozzáférést tud biztosítani.
3. A jó szerverhez jó adatmentési megoldások társulnak
Az adatmentés egy nagyon fontos dolog, mégis vannak olyan cégek, akik félvállról veszik, mondván velük úgysem történik baj! Ez egy igen felelőtlen kijelentés, hiszen baj informatikai értelemben is bárhol, bármikor, bárkivel történhet.
A jó szerver kísérője kell, hogy legyen a megfelelő adatmentés is. Az egyik a másik nélkül nem szolgáltathat megfelelő alapot egy cég működéséhez.
4. A jó szerver körültekintően igazodik a 21. század diktálta informatikai trendekhez
A szerverek kialakítása során fontos, hogy azok modernek legyenek, hiszen ha már a kialakítás során látszik valamiről, hogy az idejétmúlt, akkor később biztos, hogy fellépnek majd problémák.
Elmondható ugyanakkor az is, hogy a 21. századi modern trendeket meg kell vizsgálni, és csak úgy és abban a mértékben szabad követni ezeket, amivel előnyt tudunk kovácsolni cégünk számára.
Nem kifizetődő gondolkodás nélkül a legmodernebb megoldást választani. Csak akkor érdemes egy ilyen mellett dönteni, ha az valóban megbízhatónak bizonyul és cégünk számára előnyt jelenthet.
Hogyan határozható meg, hogy milyen szerverre van szüksége egy cégnek?
A szerver kialakításának első lépése az igények felmérése. Ha megvannak az igények, akkor ezekhez kell választani a fizikai eszközt és ennek nyomán kell a kritériumokat meghatározni.
Ha tudjuk, hogy mik lesznek az igények a szervert a feladatokhoz tudjuk mérni.
Menjünk végig néhány fontos kérdésen, amit jó már az elején tisztázni:
1. Szükség van-e egyáltalán fizikai szerverre?
Egy nagyon fontos kérdés, hogy szükség van-e fizikai szerverre vagy felhőben kell gondolkodni. Ezt a cég tevékenységi köre határozza meg.
Amennyiben nincs szükség fizikai szerverre teljesen mobil megoldást kell kialakítani.
2. Miért fontos a menedzsmentszint pontos meghatározása?
Minden cégben van egy bizonyos szintű menedzsmentszint, amit tartani szükséges, különben semmi sem fog megfelelően működni.
Ezt jól meg kell határozni, tudni kell, hogy az adott cégnek mire van szüksége, és ez alá semmilyen esetben sem szabad menni, mert ebből nagy probléma származhat.
3. Miért éri meg egy okos megoldásokkal előálló, tapasztalt szakembert keresni?
Ezt egy szakmai fortélyon keresztül mutatjuk be. 🙂
Érdemes eltekinteni a márkáktól, főként, ha az anyagiakra is oda akarunk figyelni. Ha egy tapasztalt, jól gondolkodó, sok megoldásra nyitott rendszergazdával dolgozunk együtt, akkor egy kevésbé felkapott, a köztudatban rosszabbként jelen lévő márkájú eszközből is lehet egy magas minőségű, megbízhatóan működő szervert kialakítani.
Ehhez persze fontos a jó szakember, akivel szemben ráadásul részünkről a bizalomnak is kell alakulnia.
Ha érdekesnek találtad írásunkat és rendszergazdára van szükséged vedd fel velünk a kapcsolatot: